The article presents a newly identified canvas by Carlo Sellitto (1580–1614) in the oratory of the Girolamini in Naples. The painting portrays a Madonna della Vallicella and documents the earliest and least known phase of the master’s activity. Sellitto was one of the leading figures engaged in the transition of Neapolitan painting from the local figurative tradition of the late sixteenth century to the realism of Caravaggio. The recently identified painting, therefore, constitutes a significant addition to Sellitto’s known production.
Il contributo presenta una nuova tela di Carlo Sellitto (1580–1614) individuata nel complesso oratoriano dei Girolamini di Napoli; il dipinto, raffigurante una Madonna della Vallicella, testimonia la fase più antica e meno nota dell’attività del maestro, uno dei protagonisti della transizione della pittura napoletana dalla locale tradizione figurativa tardocinquecentesca al naturalismo caravaggesco, costituendo perciò un’aggiunta tanto più rilevante al suo esiguo corpus.
Una tela di Carlo Sellitto ai Girolamini di Napoli
PORZIO, GIUSEPPE
2013-01-01
Abstract
The article presents a newly identified canvas by Carlo Sellitto (1580–1614) in the oratory of the Girolamini in Naples. The painting portrays a Madonna della Vallicella and documents the earliest and least known phase of the master’s activity. Sellitto was one of the leading figures engaged in the transition of Neapolitan painting from the local figurative tradition of the late sixteenth century to the realism of Caravaggio. The recently identified painting, therefore, constitutes a significant addition to Sellitto’s known production.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
PORZIO BR.pdf
accesso solo dalla rete interna
Tipologia:
Documento in Post-print
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
1.08 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.08 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.