Considering some key moments of Spanish-American literary history - Baroque, Independence, Modernism, Literary boom and Postcolonial tension- this article recalls the problematic representation of a territory constantly dependent on foreign hegemonies. Such key issues clearly presume the persistence of two questions: on the one hand, an unavoidable guide to rely on; on the other hand, the constant longing to build the American space, freed from foreign epistemologies. The development of a Spanish-American - more than a Latin-American - identity is tracked downby analyzing the dialectic between cultured and popular, adequate and inappropriate, conventional and heterodox, rational and irrational -wich implies the paradigm of the difference between adult and child - within some texts whose cultural key element is theri poetics, more than poetry.
In questo articolo si ripercorre, attraverso una serie di momenti chiave della storia letteraria ispanoamericana – nella fattispecie, barocco, indipendenza, modernismo, boom letterario e tensione postcoloniale –, la rappresentazione problematica di un territorio costantemente dipendente da potenze egemoniche straniere. Tali considerazioni chiave sottendono, evidentemente, la persistenza di due questioni: da una parte, l’inevitabilità o l’esigenza di una guida da cui dipendere, il sentimento del fanciullo o del subordinato; dall’altro, la costante volontà di costruire uno spazio americano proprio, svincolato da epistemologie foranee. Ci proponiamo quindi di rintracciare i momenti dell’elaborazione di un’identità ispanoamericana (più che latinoamericana) attraverso l’analisi delle tensioni tra colto e popolare, adeguato e inopportuno, ortodosso ed eterodosso, razionale e irrazionale, tutte sottese dal paradigma della differenza tra adulto e bambino in testi che fanno della poetica, più che della poesia, un elemento chiave.
Esiste una cultura latinoamericana? Riflessioni ispanoamericane sul concetto di popolo giovane
Andrea Pezzè
2020-01-01
Abstract
Considering some key moments of Spanish-American literary history - Baroque, Independence, Modernism, Literary boom and Postcolonial tension- this article recalls the problematic representation of a territory constantly dependent on foreign hegemonies. Such key issues clearly presume the persistence of two questions: on the one hand, an unavoidable guide to rely on; on the other hand, the constant longing to build the American space, freed from foreign epistemologies. The development of a Spanish-American - more than a Latin-American - identity is tracked downby analyzing the dialectic between cultured and popular, adequate and inappropriate, conventional and heterodox, rational and irrational -wich implies the paradigm of the difference between adult and child - within some texts whose cultural key element is theri poetics, more than poetry.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bollettino_Studi_Vichiani_2020.pdf
non disponibili
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
10 MB
Formato
Adobe PDF
|
10 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.