Musical language, side by side with the deep sense of narration, can become a key to interpreting the childhood imagination, which has always been open to a receptive immediacy towards sound data, which precedes all other forms of art and emotional perception. The relationship between literature and childhood finds, in this crossing of disciplinary boundaries, a privileged paradigmatic horizon, based on the comparison of the arts and on the study of literary texts transformed into music.
Il linguaggio musicale, affiancato al senso profondo della narrazione, può divenire chiave di più rapida interpretazione dell’immaginario infantile, da sempre ‘aperto’ ad una immediatezza ricettiva, nei confronti del dato sonoro, che precede qualsiasi altra forma d’arte e di percezione emotiva. Il rapporto tra letteratura, musica e infanzia trova, nella multidisciplinarità e nella interdisciplinarità, un orizzonte paradigmatico privilegiato, basato sulla comparazione delle arti e sullo studio delle trasposizioni in musica di testi letterari.
Letteratura e musica per l'infanzia. Multidisciplinarità,interdisciplinarità ed orizzonti pedagogici
ACONE, LEONARDO
2015-01-01
Abstract
Musical language, side by side with the deep sense of narration, can become a key to interpreting the childhood imagination, which has always been open to a receptive immediacy towards sound data, which precedes all other forms of art and emotional perception. The relationship between literature and childhood finds, in this crossing of disciplinary boundaries, a privileged paradigmatic horizon, based on the comparison of the arts and on the study of literary texts transformed into music.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
RSE saggio e copertina.pdf
non disponibili
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
734.63 kB
Formato
Adobe PDF
|
734.63 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.