This essay aims to emphasize the importance of investigating the pedagogical dimension of literature, reading, writing, images, and other narrative arts within the framework of a possible pedagogy of narration. This field of study is growing, with the emergence of new teachings, new research paths, and the establishment of new aca-demic positions within Italian universities. For there to be a “pedagogy of narration”, it is essential that the analysis of what is narrated, read, heard, or observed focuses on the educational essence that emanates from narratives. This is not about answering the sim-ple question of what a particular text can or cannot teach, but rather about identifying a successful formula that combines artistic/literary value, historical/testimonial significance, and educational persistence with scientific and epistemological coherence. This would allow the connection between the pedagogy of history, the peda-gogy of memory, and, more broadly, the pedagogy of narration.
Il saggio intende sottolineare quanto la dimensione pedagogica della letteratura, della lettura, della scrittura, delle immagini e delle altre arti in grado di narrare vada indagata all’interno di una possibile pedagogia della narrazione, in un filone di studi che avanza e che vede nascere nuovi insegnamenti, nuove piste di ricerca e si consolida su nuove cattedre all’interno degli atenei italiani. Perché vi sia “pedagogia della narrazione” è essenziale che l’analisi di ciò che si narra, che si legga, che si ascolti o che si osservi abbia come oggetto quanto può ricondursi ad una sorta di precipitato educativo che dalle narrazioni promana; non si tratta qui, di rispondere alla semplice domanda su cosa possa o non possa insegnare un deter-minato testo, ma di individuare la felice formula che tenga insieme valenza artistico/letteraria, storia/testimo-nianza e persistenza educativa, con una coerenza scientifica ed epistemologica tale da poter mettere in relazione pedagogia della storia, pedagogia della memoria e, in senso più ampio, pedagogia della narrazione.
Pedagogia della narrazione
Leonardo Acone
2024-01-01
Abstract
This essay aims to emphasize the importance of investigating the pedagogical dimension of literature, reading, writing, images, and other narrative arts within the framework of a possible pedagogy of narration. This field of study is growing, with the emergence of new teachings, new research paths, and the establishment of new aca-demic positions within Italian universities. For there to be a “pedagogy of narration”, it is essential that the analysis of what is narrated, read, heard, or observed focuses on the educational essence that emanates from narratives. This is not about answering the sim-ple question of what a particular text can or cannot teach, but rather about identifying a successful formula that combines artistic/literary value, historical/testimonial significance, and educational persistence with scientific and epistemological coherence. This would allow the connection between the pedagogy of history, the peda-gogy of memory, and, more broadly, the pedagogy of narration.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2_Acone_DEF pubblicato.pdf
accesso aperto
Licenza:
Creative commons
Dimensione
322.36 kB
Formato
Adobe PDF
|
322.36 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.