The volume explores the multiple forms of humor present in Vietnamese literature, from its origins to the revolutionary era, drawing on examples from popular theater and visual arts. These pages clearly show how, for the Vietnamese people, laughter has been a crucial element in safeguarding their identity and independent spirit throughout a particularly troubled history. Peasants oppressed by extremely harsh living conditions and the arrogance of feudal lords and mandarins, women subjected to strict Confucian morals, and intellectuals powerless in the face of French colonial domination are among the protagonists of the works examined by the author. They embody a people who, through popular comedy, dark humor, and political and social satire, have left numerous accounts of a relationship with power that has never been entirely submissive—a relationship characterized by a resilience that allowed the Vietnamese not to succumb when facing the immense tragedies that swept their country during the twentieth century.
Il volume esplora le molteplici forme di umorismo presenti nella letteratura vietnamita, dalle origini all’epoca rivoluzionaria, raccogliendo anche esempi tratti dal teatro popolare e dalle arti visive. In queste pagine appare chiaro come, per il popolo vietnamita, il riso abbia rappresentato un elemento determinante per la salvaguardia della propria identità e del proprio spirito indipendente nel corso di una storia particolarmente travagliata. Contadini oppressi da condizioni di vita estremamente dure e dall’arroganza di feudatari e mandarini, donne soggette alla rigida morale confuciana, intellettuali impotenti di fronte alla dominazione coloniale francese sono tra i protagonisti delle opere esaminate dall’Autrice. Essi incarnano un popolo che, attraverso la comicità popolare, l’umorismo nero e la satira politica e sociale, ha lasciato numerose testimonianze di un rapporto con il potere mai del tutto supino, caratterizzato da una capacità di resilienza che ha permesso ai vietnamiti di non soccombere nell’affrontare le immani tragedie che hanno attraversato il loro paese nel corso del Novecento.
Il riso come forma di resistenza. Umorismo letterario e visivo in Vietnam
LE THUY HIEN
2025-01-01
Abstract
The volume explores the multiple forms of humor present in Vietnamese literature, from its origins to the revolutionary era, drawing on examples from popular theater and visual arts. These pages clearly show how, for the Vietnamese people, laughter has been a crucial element in safeguarding their identity and independent spirit throughout a particularly troubled history. Peasants oppressed by extremely harsh living conditions and the arrogance of feudal lords and mandarins, women subjected to strict Confucian morals, and intellectuals powerless in the face of French colonial domination are among the protagonists of the works examined by the author. They embody a people who, through popular comedy, dark humor, and political and social satire, have left numerous accounts of a relationship with power that has never been entirely submissive—a relationship characterized by a resilience that allowed the Vietnamese not to succumb when facing the immense tragedies that swept their country during the twentieth century.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Il riso come forma di resistenza. Umorismo letterario e visivo in Vietnam_ThuyHien LE_2025_compressed.pdf
accesso aperto
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
1.95 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.95 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.