The text offers an overview of the issues concerning the didactics of women’s and gender history in Italy. Starting in the 1970s, a new reflection was begun that made visible women as subjects long marginalised by research and, hence, employed the category of gender. This reflection invested the instruments of knowledge, with the aim of revealing the false neutrality of history that had been written and handed down up to a certain point, of overcoming the rigidities of manuals and of bringing the most recent results of historiographic research into teaching. The birth of the Società Italiana delle Storiche represented a fundamental step in this process, also for the conception of innovative didactic tools, within the framework of a wide-ranging reinterpretation of the educational relationship from a gender perspective.
Il testo offre un quadro complessivo dei nodi relativi alla didattica della storia delle donne e di genere in Italia. A partire dagli anni Settanta si è avviata una riflessione che ha reso visibili le donne come soggetti a lungo marginalizzati dalla ricerca e, da qui, impiegato la categoria di genere. Questa riflessione ha investito gli strumenti del sapere, con l’obiettivo di svelare la falsa neutralità della storia fino a un certo momento scritta e tramandata, di superare le rigidità dei manuali e di portare nell’insegnamento i risultati più recenti della ricerca storiografica. La nascita della Società Italiana delle Storiche ha rappresentato una tappa fondamentale in questo processo, anche per l’ideazione di strumenti didattici innovativi, nel quadro di una rilettura di ampio respiro della relazione educativa in chiave di genere.
I soggetti della storia e i linguaggi della narrazione storica: il genere nella relazione educativa e nella didattica disciplinare
Savelli, Aurora
;
2024-01-01
Abstract
The text offers an overview of the issues concerning the didactics of women’s and gender history in Italy. Starting in the 1970s, a new reflection was begun that made visible women as subjects long marginalised by research and, hence, employed the category of gender. This reflection invested the instruments of knowledge, with the aim of revealing the false neutrality of history that had been written and handed down up to a certain point, of overcoming the rigidities of manuals and of bringing the most recent results of historiographic research into teaching. The birth of the Società Italiana delle Storiche represented a fundamental step in this process, also for the conception of innovative didactic tools, within the framework of a wide-ranging reinterpretation of the educational relationship from a gender perspective.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
SAGGIO RS 1-5.pdf
accesso aperto
Descrizione: Indice del monografico di rivista e pagina iniziale del saggio
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
104.24 kB
Formato
Adobe PDF
|
104.24 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.